‘Kutlu Doğum Haftası’

Geleneklerden Uzaklaşmak mı?

 

 

Bugünlerde, genelağda bir sosyal paylaşım alanında, gazeteci yazar Yılmaz Özdil’in yazısı olduğu söylenen bir yazı dolaşıyor.  Kutlu Doğum Haftası’ konusunda bir yazı. Başka yerlerde de vardır belki…

 

Başlığı olmayan bu yazının kaynağının kesin olarak belirtilmemiş olması ve özellikle yazıdaki yazım yanlışları, bende, yazının Yımaz Özdil’e izafe edilmiş olabileceği kuşkusunu doğurdu. Bu kuşkum, yazının içeriğine ilişkin bir değerlendirme anlamında değil. Konum da bu değil zaten…

 

Söz konusu haftaya ilişkin etkinliklerin dikkatimi çekmeye başlayışı beş yıl önceye dayanır. O günlerde, Kutlu Doğum Haftası’ konusunda bilgi edinmiş, o bilgileri yazıya dökmüştüm. Yukarıda sözünü ettiğim yazıyı görünce benim o beş yıl önceki yazı geldi aklıma. 14 Nisan 2009 günü yazmışım; sunuyorum:

 

“‘Kutlu Doğum Haftası’

 

 

Hz. Muhammet (S.A.S.), kamerî (aysal) takvime göre yılın üçüncü ayı olan rebiülevvelin 12. gecesinde doğmuştur. Hz. Muhammet’in (S.A.S.) doğumu, geleneğe göre, ‘Mevlid Kandili’ adıyla kutlanır. Bu gecede camilerde mevlit okunur, bu günü karşılayan cuma günlerinde de bu konu hutbe okunarak ve vaazlarda ele alınarak halka anlatılır.

 

Rebiülevvelin 12. günü, miladî takvimde, türlü hesaplamalara göre 19 Ocak 570 günü ile 20, 26, 27 Nisan 571 günlerinden biridir. Bir görüşe göre de, Hz. Muhammet (S.A.S.), 569 yılının Ağustos ayında doğmuştur. Diyanet İşleri Başkanlığı, bu tarihin 20 Nisan 571 olduğunu kabul etmiştir.

 

Öte yandan, Diyanet İşleri Başkanlığı, yüzyıllar önce bir bilim ve kültür bayramı olarak kutlanan mevlit geleneğini canlandırmak amacıyla, Hz. Muhammet’in (S.A.S.) doğum gününü içine alan haftayı 1989 yılında ‘Kutlu Doğum Haftası’ ilan etmiştir. 1994 yılına kadar kamerî takvime göre yapılan bu kutlama, 1994 yılından başlayarak miladî takvime göre ‘14-20 nisan haftası’nda yapılmaktadır. Bu kabul, ilan ve uygulamaya Türkiye Diyanet Vakfı da katılmaktadır.”

 

*

Hemen bir açıklama yapayım: yukarıdaki yazının son bölümcesinde birinci cümlede geçen ‘mevlit’ sözcüğü, burada ‘doğum günü kutlaması’ anlamına geliyor.

 

Dinî konularda söz söyleyecek ya da kalem oynatacak bilgi ve donanıma sahip değilim; ancak, ‘Kutlu Doğum Haftası’nın takvimsel aralığının, Müslümanlık’la ilgili takvime bağlı her türlü faaliyette esas alınan kamerî takvime göre değil de miladî takvime göre belirlenmiş olmasının mantığını sorgulayacak kadar da akla sahibim çok şükür… Ve o miladî takvime göre neredeyse bütün dünyaca kabul görmüş olan ‘yılbaşı’ dolayısıyla yapılan şenliğin bazı gözlerce nasıl görüldüğünü biliyorsam, bir şeyleri de düşünmeliyim…

 

Bir sözüm de, ‘önüne gelen her şeyleri genelağda sosyal paylaşım alanlarında paylaşmak’ konusunda olacak: hazıra konma kolaycılığından vazgeçsek de kendimiz bir şeyler söylemeye baksak…

 

 

İnal Karagözoğlu

17 Nisan 2013

 

 

© 2013 İK

 

 

 

Anahtar sözcükler: gelenek, kameri, ‘Kutlu Doğum Haftası’, mevlit, miladi

 

536 | Ayrıksı | Düşünceler | 170413

{lang: 'tr'}

Post a Comment

Improve the web with Nofollow Reciprocity.