Senaryo -31-

s e n a r y o

ya da bir sevdayı resmetmek

 

bir anlatı denemesi

 

 

inal karagözoğlu

 

 

-31-

 

sinemada...

 

önceki bölümler

 

30 | 29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 11 | 12 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1

 

 

YAŞLI ADAM’IN EVİ. İÇ. GECE. (AYNI GÜN.)

Yer ve güne dönüş.

Yaşlı Adam’ın anımsamaları sona erer.

Birkaç saniye suskunluk.

Ortamın havasını destekleyen müzik…

Yaşlı Adam küçük ahşap masanın yanına gelmiştir.

YAŞLI ADAM (sesinin titremesine engel olmaya çalışarak): Hadii… Ağlamak yok… (iyiden iyiye duygulanmıştır, susar; bir-iki saniye sonra, konuşmakta zorlanarak) Annenle yeni filmlerinizi gönder e mi?!… (dinler: Ece konuşamamaktadır; konuşmakta zorlanarak ve tümceler arasında anlık susuşlarla) … … Bak, .. .. ne diyeceğim, .. .. asıl isteyeceklerimi unutmuşum, şimdi aklıma geldi: birkaç tane de Pat – Patachon filmi istiyorum… … (hem konuşmakta hem de üzerinde “ACÉTONE” yazan plastik şişeden yapıştırıcı şişesine aseton damlatmaya çalışmaktadır) …

……….

Yaşlı Adam kendisini biraz toparlamış görülmektedir.

Ortamın havasını destekleyen müzik…

YAŞLI ADAM (sözlerini sürdürmektedir): … Ama CD olmasın. Bildiğin film olacak yani… … Paris’e gidecek misiniz? Orada çok kolay bulursun. On altılık olsun… … Eastman 25’i tamir ettim de… Çok güzel çalışıyor. Yalnız, anneni kızdırdık biraz… Bak, az daha yine unutuyordum: birkaç tane de çizgi roman istiyorum: Mafioso serisi… Bir, iki, üç bende var. Artık ne bulursan…  (sevgiyle seslenir) Ece!.. Bir de ‘Sinemacılığın ve Sinemanın Keşfi’… Kitap… Pathé’nin olacak ha!.. … Eski kitap satanlara bakacaksın… … (duraklar) Beni duyuyor musun güzelim?!..

ECE’NİN TELEFONDAKİ SESİ (üzgün; titreyen bir sesle): Evet baba…

YAŞLI ADAM: Filmler CD olmayacak ha!.. Bildiğimiz film alacaksın. Iııı, bir de şey .. .. Malta haçı… Eastman 25 için… Croix de Malte yani… On altılık için, diyeceksin. Orijinalini, yazlık Altınnal’da gençten bir makinist vardı ya, işte o çocuğa verdimdi .. .. Kışın, Sapanca’daki ilkmekteplere film gösteriyordu .. .. geri getirmedi. Hınzır herif kaybettim dediydi… (birkaç saniyelik susuştan sonra): Ece!?..

ECE’NİN TELEFONDAKİ SESİ (kendisini toparlamaya çalışarak): Seni dinliyorum babacım (babacığım)… Hepsini not aldım… (bir an susar ve emir tekrarlar gibi ama duygulu bir sesle tane tane saymaya başar) Birkaç Pat – Patachon, CD olmayacak .. .. Croix de Malte, on altılık Eastman 25’e .. .. Mafioso’lardan ne bulursam -bir, iki, üç sende varmış-… (bir an susar) Hah, bir de Pathé’nin kitabı… Sinemanın ve Sinemacılığın Keş ….

YAŞLI ADAM (endişeyle Ece’nin sözünü kesip yüksek sesle): Hayır hayır! Adı öyle değil! Ters söylüyorsun… Sinemacılığın ve Sinemanın Keşfi… (bir an susar, belli belirsiz bir kızgınlıkla) Onu da Selami kaybettiydi… (bir an susar) Senelerce evvel çıkmış bir kitaptır… Dokuz yüz kırk iki-kırk üçte falan olacak… (bir an susar, sonra yumusak bir sesle)  Annen hediye etmişti… Ya elli birde ya elli ikide… Evet evet, dokuz yüz elli ikide… Büyük Sinema’da makinist muavinliğine terfi ettiğimin ertesi günüydü… (duygu yüklü bir sesle) Beni tebrik etmek için… Büyük Pastane’de verdiydi… Madam Marika da vardı yanımızda… Çok sevinmişti terfi etmiş olmama. O da, Ayzenştayn kitabını getirttiydi… Paris’ten… (bir an susap, sonra sakin bir sesle konuşmasını şürdürür) Seneler sonra Türkçesi de çıktı, (Ayzenştayn kitabının bulunduğu kitaplığa doğru döner, eliyle belli belirsiz o tarafı işaret ederek) bende var; elimden hiç düşmez; daha birkaç hafta evveline kadar (ileride koltuğunun yanındaki sehpayı başıyla işaret ederek) buralardaydı… (anlık bir susuştan sonra yeniden duygulanır; mırıldar gibi bir sesle)  Madam Marika seni çok severdi… (sesini birden yükselterek) Hatırlar mısın, sana bir matruşka vermişti. Tahta bebek… Tabii ki hatırlarsın: yedi-sekiz yaşında vardın. (bir an susar; hüzünlenmiştir) Ertesi sene de kaybettik… (sevgi ve saygı yüklü bir sesle ve mırıldar gibi) Hey gidi Madam Marika… Ne muhterem bir hanımdı. Dininde dinlensin, çok iyi bir insandı. Neydi o günlerimiz… Anlatamam… (bir an susar, sonra da tembihte bulunurcasına) Aman dikkat et kızım: film orijinal kopya olsun… Sessiz!.. Boyama falan da değil ha! Siyah-beyaz olacak!..

ECE’NİN TELEFONDAKİ SESİ (kendisini toparlamaya çalışarak): Duydum babacığım. Anladım… İstediğin gibi alacağım hepsini… Sen merak etme… (biraz daha kendisine gelmiştir; neşeli olmaya çalışarak): Sana bir klip hazırlıyoruz…

YAŞLI ADAM (merakla): N’apıyorsunuz n’apıyorsunuz?!..

ECE’NİN TELEFONDAKİ SESİ (sesi düzelmiştir, neşeyle): Klip klip!.. Başrollerde Ecem ile büyük ninesi… Ah, bir göreceksin babacım… Her gün çekim var. Kamera hiç stop etmiyor. …..

Ece’nin telefondaki sesi yavaş yavaş duyulmaz olur. Yaşlı Adam Ece’yi büyük bir keyifle dinlemektedir…

Ortamın havasını destekleyen müzik yükselmeye başlar.

Yaşlı Adam’ın da sesi duyulmaz olmuştur.

……….

Yaşlı Adam, kulağında telefon, duyulmazlığı süren biçimde bir yandan Ece’yle konuşmakta, bir yandan da dalgın dalgın pencereden dışarılara bakmaktadır.

……….

Ece’yle  telefon konuşması bitmiş olan Yaşlı Adam, mutfak televizyonunda, videodan, kendisiyle birlikte Yaşlı Kadın, Ece, Faruk (Ece’nin oğlu), Brigitte (Faruk’un karısı) ve Ecem’in (Faruk-Brigitte çiftinin 3 aylık kızı) görüldüğü Eyfel Kulesi’nde çekilmiş bir bant izlemektedir.

Ortamın havasını destekleyen müzik…

……….

Salon. Işıklar söndürülmüş, mutfak tarafından çok hafif bir ışık sızmaktadır. Yaşlı Kadın’ın bir fotoğrafı ile Ece’nin oğlu, gelini ve torunu Ecem’le birlikte görüldüğü bir fotoğraf, konsolun ön kenarına yan yana, küçük sinema perdesine doğru bakacak biçimde konmuştur.

………………………………

 

Geriye dönüş: Yaşlı Adam’ın Yaşlı Kadın’a ve Leyla’ya ilişkin anımsamaları.

Ortamın havasını destekleyen sesler, müzikler…

Önce hareketli sonra da hareketsiz görüntüler olmak üzere, Sedat ile Sedat Büyük Sinema’da işe başladığında bu sinemanın gişesinde çalışmakta olan Leyla’nın ortak yaşamlarından kesitlerden oluşan bir kolaj:

- Sinemada ilk karşılaşma, değişik yerlerde geçen âşıkdaşlık günleri, Büyük Sinema ile Büyük Pastane günleri (makine dairesinde yaşananlar: sevişmeler, makine dairesinin küçük penceresinden salona bakışlar… Madam Marika’nın makine dairesinde ağırlanması vb… Pastane’de yaşananlar: salonda, işlikte başbaşa oluşlar… Pastane mensupları ve türlü insanlarla birlikte oluşlar…,Yılbaşı baloları… 1958 yılbaşı balosunda piyanist Yaşar Güvenir’in “Ayrılık Ölümden Beter” parçasını çalıp söylemesi eşliğinde dans edişleri…)

- Yaşlı Adam’ın 27 Mayıs Devrimi’ne ilişkin anıları (27 Mayıs öncesinde yaşananlar: Ortamın havasını veren sesler ve müzik… 1960 yılında Ankara’da büyük bir caddede gündüz vakti bütün dükkânların kepenkleri kapatılmıştır… İnsanlar duvar diplerine, bina girişlerine sinmişler, kaygı ve korkuyla Hükümet’e karşı yapılan bir mitingi ve bu arada mitinge katılanlar ile çevredeki insanlar arasında yer yer meydana gelen kavgaları, itiş-kakışları izlemektedirler… Polislerin gösteriye müdahalesi… [ortamın havasını destekleyen sesler ve müzik yavaş yavaş söner] 27 Mayıs 1960 günü: Ortamın havasını veren seslerin ve Harbiye Marşı’ın da duyulduğu müziğin yükselişi… “Askerin ülke yönetimine el koyduğu, Hükümet’in görevinden uzaklaştırıldığı, herkesin evine gitmesi, sokağa çıkılmaması, radyonun dinlenmesi” yolunda anonslar duyulmaktadır… Ankara’da, Büyük Sinema’ya beş yüz metre kadar uzaklıkta Selanik Caddesi’nde sabahın erken saatlerinde bir apartmanın önü… İleriden Askeri araçlar geçmektedir… Sedat, ellerinde silahlar olan iki Harbiye öğrencisiyle konuşuyor… Öğrenciler ona elleriyle apartmanı işaret ederek evine gitmesini ihtar ediyorlar…) 

……….

Sedat ve Leyla, makine dairesinin küçük penceresinden salona bakmaktadırlar. Onların gözünden perdede oynayan filmlerden görüntüler…

Perdedeki görüntüler, bir süre sonra, önce Yaşlı Adam’ın bir önceki anımsamasının sonundaki çizgi filmin görüntülerine ve ardından da o görüntülerin sonundaki donmuş kareye dönüşür. Makine dairesinin penceresinin salondan görünüşü. Bu görüntünün gittikçe yaklaşması ve pencereden içeriye giriş: Leyla ve Sedat’ın görüntüleri. Bu görüntü, birkaç saniye sonra donar.

……………………………..

 

Yer ve güne dönüş.

Yaşlı Adam’ın anımsamaları sona erer.

Perdede siyah-beyaz bir Ayşecik filmi.

Yaşlı Adam, çalışmakta olan Eastman 25’in yanındaki iskemleye oturmuş, dizlerinde çocuk battaniyesi, bir yandan küçük perdedeki film izlemekte, bir yandan da çayını yudumlamaktadır.

İki tarafı camlı para çerçevesi, Eastman 25’in hemen yanında durmaktadır.

(Birçok olağan ve çarpıcı görüntü… Ev havasını tamamlayan sesler ve ortamı destekleyen müzik…)

(s ü r e c e k)

 

   
 

© 2004 İK

© 2010 ilgilik

 

 

önceki bölümler

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30

 

Sinema sayfaları topluca şurada: Sinema

 

 

e t k t l.

 

16 mm’likAyzenştayn  Mafioso

 

 

kısa ara çizgisi 

 

Güncel: Benim Oyum da … Bütün Mesele…Anayasa Değişikliği Paketi’nin DiliAnayasa: Temel KuruluşHalkoylaması Nedir Ne Değildir?

 

Açıklama: Sayfaların altında ‘Benzer Yazılar’ başlığıyla verilen bağlantılar, sistemin, o sayfada yer alan metinde geçen sözcükler bakımından kurduğu sayımlamalı bağa dayanmaktadır.

 

Öneri: Duyurular sayfamız.

 

{lang: 'tr'}

1 Yorum

  1. Johnd60 said,

    Mayıs 25, 2014 at 20:53

    Good website! I truly love how it is easy on my eyes and the data are well written. I’m wondering how I could be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your RSS feed which must do the trick! Have a great day! dgecdcdkddef

Post a Comment

Improve the web with Nofollow Reciprocity.