Senaryo -29-

s e n a r y o

ya da bir sevdayı resmetmek

 

bir anlatı denemesi

 

 

inal karagözoğlu

 

 

-29-

 

sinemada

 

film ve makarası

 

28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 11 | 12 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1

 

 

İSTANBUL. OSMANBEY. HALASKÂRGAZİ CADDESİ. METRO ÇIKIŞI. ÖĞLEYE DOĞRU. YAZ.

2003 yılı. Metronun merdiveninden çıkıp caddeye dağılan insanlar arasında Yaşlı Adam’ın görüntüsü. Yaşlı Adam, mevsime uygun giysiler içerisinde,  elinde bir evrak çantası, Şişli yönünde sol kaldırımda yürümektedir.

……….

Yaşlı Adam bir iş merkezinden içeriye girer. İş merkezinin girişinde sağ duvardaki işyeri levhalarının arasında yer alan pirinç bir levhanın görüntüsü:

O. ve H. MESTÇİOĞLU

Uluslararası Teknik Hizmetler A. Ş.

Gözetme-Survey-Test

 

İŞ MERKEZİ. İÇ.

Asansörün kapısı açılır, Yaşlı Adam ve dört-beş kişi çıkıp sağa-sola giderler. Yaşlı Adam, sol koridorda dipteki kapıya yönelir. Kapının sağ yanındaki duvarda, bina girişinde gördüğümüz O. ve H. Mestçioğlu kuruluşunun levhası vardır. Yaşlı Adam kapıdaki zile basar, açılan kapıdan içeriye girer.

……….

MESTÇİOĞLU KURULUŞU’NDA BİR ODA. İÇ.

Yaşlı Adam, büro olduğu anlaşılan bir odada makam masasının önündeki koltukta oturmakta, masa başındaki yetkiliyle konuşmaktadır.

YAŞLI ADAM (sıkıntılıdır; elindeki evrakları yetkiliye uzatırken): Yılmaz Bey, zannederim bu son işimiz olacak. Tabii, yeni bir arkadaş bulununcaya kadar devam ederim.

YILMAZ (yüzünden, beklemediği bir durumla karşılaştığı belli olmaktadır): Neden ama Sedat Bey? Bu, gerçekten sürpriz oldu.

YAŞLI ADAM: Valla Yılmaz Bey, yaş iyiden iyiye kemale erdi. Yetmiş beşi bulduk nerdeyse (neredeyse). Eşimin de sağlığı bozuk… Ona vakit ayıramıyorum. Biliyorsunuz evvelsi (evvelki) yıl nasıl zorlandık. Sizin işleriniz de …

YILMAZ (atılır): Aman Sedat Bey, …

YAŞLI ADAM: Yok yok… Her firma düzenli çalışan elemanı olsun ister.

YILMAZ: Biz sizden her zaman memnun olduk… Yine de biraz daha düşünün, derim. Bu kararınız bizimkileri inanın çok üzecek. Osman Bey de Hamdi Bey de bilirsiniz, sizi ne çok severler.

YAŞLI ADAM: Ben de sizleri çok seviyorum.

YILMAZ (nasıl söyleyeceğini kestiremeyerek): Sizi kırmak istemiyorum, ama sormam da gerekiyor, çünkü bizimkiler bilmek isteyeceklerdir, nasıl söylesem, … (susar)

YAŞLI ADAM (merakla): Hayrola, neydi?

YILMAZ (sıkılarak): Ücret, diyecektim, yani, …

YAŞLI ADAM (gülümseyerek): Bakın Yılmaz Bey, siz benim torunum yaşındasınız, nezaket gösteriyorsunuz, teşekkür ederim… Ama biliyor musunuz, ben bir işi, onu sevmişsem yapmışımdır hep. Para da mühimdir mutlaka, ama ilk şartım olmadı hiçbir zaman. Bu gözetim işi de öyle… Tabii, çalıştığım insanlar da önemli… Sevemeyeceğimi anladığım insanlarla hayatta bir işe girişmedim. Ama dedim ya, iyice yaşlandım… (gülümseyerek) Kalıbı dinlendirmeden kendimizi biraz dinlendirelim, diyoruz.

YILMAZ (atılır): Aman Allah gecinden versin… Söylemeyin öyle.

YAŞLI ADAM (bir an sustuktan sonra): Kızıma da gitmek istiyoruz. Hanidir, şöyle dolu dolu birlikte olamadık. Tabii, kısmetse…

YILMAZ: Anlıyorum. Ayrıca, bizimle ilgili düşüncelerinize teşekkür ederim. Sağ olun. (birkaç saniye sustuktan sonra) Yeni bir işimiz vardı, acil bir iş, onu söyleyecektim bugün size. Ama, … (susar)

YAŞLI ADAM: Dedim ya, sizi yüzüstü bırakmak istemem; yeni bir arkadaş bulununcaya kadar emrinizdeyim. … İş nedir?

YILMAZ (pek memnun olmuştur): Rahat bir iş Sedat Bey. (masanın üzerindeki dosyaların arasından birini çeker, bir sayfa açıp Yaşlı Adam’a doğru uzatır)

Yaşlı Adam, ipli gözlüğünü göğsüne düşürür, dosyaya bakmaya hazırlanır.

……….

HALASKÂRGAZİ CADDESİ. ÖĞLE ZAMANI.

Yaşlı Adam kaldırım boyunca ağır ağır yürümektedir; biraz sonra bir “fast food” yerine girer.

Ortamı destekleyen sesler ve müzik.

……….

Yaşlı Adam’ın hâlinden,  önündeki yiyecekleri beğenmediği anlaşılmaktdır.

Ortamı destekleyen sesler ve müzik…

………

Yaşlı Adam önündeki yiyeceklerin birazını yemiştir; kalkar, kapıya yönelir.

……….

Yaşlı Adam kaldırım boyunca ağır ağır yürümektedir.

Ortamı destekleyen sesler ve müzik…

Kararma.

 

“5 yıl sonra” yazısının görüntüsü.

YARIMCA. YAŞLI ADAM’IN EVİ. İÇ. AKŞAMA DOĞRU. SONBAHAR.

2008 yılı. Yaşlı Adam evinde, salonda, televizyona doğru çevrilmiş geniş bir koltukta, gözlüğü gözünde uyuklamaktadır. Kucağında, açık olarak ters çevrilmiş Fransızca bir çizgi roman vardır; dizleri, daha önce de gördüğümüz çocuk battaniyesiyle örtülü.

Televizyonda, gösterilmekte olan filmin son kareleri. Film, son yılların bir filmi.

Salonun penceresinden bahçe görülmektedir: güçlü bir sonbahar rüzgârıyla sallanan ağaçlar, savrulan sararmış, kızıla dönmüş yapraklar…

Televizyon, Yaşlı Adam’ı uyandıran ani ses şiddetlenmesiyle reklamlara geçer. Yaşlı Adam televizyondan yükselen sesle uyanır, kısa sürede kendisine gelip ipli gözlüğünü göğsüne düşürür, kucağındaki kitabı okumaya başlar.

……….

Televizyonda, ilerdeki saat ve günlerde yayımlayacak izlencelere ilişkin tanıtımlar verilmeye başlamıştır.

Bu izlenceler arasında duyurulan bir sinema filmi Yaşlı Adam’ın ilgisini çeker: Potemkin Zırhlısı.

Yaşlı Adam, gözlüğünü takar, birkaç dakika TV’yi izler, sonra, elindeki çizgi romanı açık olarak ters çevirerek yanındaki sehpanın üzerine bırakır, yerinden kalkar, yavaş ve düzensiz adımlarla, dengesini güçlükle sağlayarak pencereye dik gelen duvara dayalı olan büyük bir konsolun önüne gider.

Yaşlı Adam’ın gözü, konsolun gerisindeki duvara asılmış olan iki tarafı da camlı ahşap çerçeveye takılır; Yaşlı Adam çerçeveyi yerinden alır; çerçevenin asılı olduğu yerin, duvarın öbür tarafları içerisinde tertemiz kalmış izi ortaya çıkar.

Yaşlı Adam, gözlüğünü çıkarmış, çerçevenin ön ve arka yüzüne uzun uzun bakmaktadır: çerçevenin içerisine bir tane 100 paralık, iki tane 5 kuruşluk, bir tane 10 kuruşluk ile bir tane gümüş 25 kuruşluk madeni para yerleştirilmiştir. 100 paralık eski rakamla 1341, 5 kuruşluklar eski rakamla 1928, 10 kuruşluk ile 25 kuruşluk da 1935 tarihini taşımaktadır. 

………………………………

Geriye dönüş: Yaşlı Adam’ın anımsamaları.

Sedat’ın Sakarya Sineması’ndan 1935-37 yıllarına ait anılarından oluşan çok kısa süreli bir kolaj: Hacı’dan bozuk paraları alışı, makine dairesine ilk girişi ve burada gördükleri, afişler, filmler, film sarışı, asetonlu yapıştırıcı, ses plakları, makine dairesinin küçük penceresinden dışarıya bakışı ve çocukların bir filmin bitişinde hep bir ağızdan “Sooon fiiiin!..” diye bağırışları…

………………………………

 

Yer ve güne dönüş.

Yaşlı Adam, bir süre daha çerçeveye bakar, sonra da gözlüğünü takıp onu yerine asar, arından da, konsolun üzerindeki bir cep not defterine gözlüğünü çıkarıp kurşunkalemle, o ilgisini çeken filme ilişkin birtakım notlar alır: “Pot. Z., 17/11., TV Nost.”.

Konsolun yanından ayrılıp pencereye yönelen Yaşlı Adam, elinde not defteri, gözlüğünü takmış, dışarısını izlemektedir: rüzgâr fırtınaya dönüşmüştür.

Pencereden ayrılan Yaşlı Adam, salonun başka bir duvarındaki kitaplığa gider, raftan kolayca bulduğu bir kitap (EISENSTEIN Sinema Dersleri*) çekip yerine döner, çocuk battaniyesini dizlerine örter, gözlüğünü çıkarır, bir-iki saniye karıştırıp bulduğu yeri okumaya koyulur: “FİLMOGRAFİ”.

“Filmografi” başlığı ve altındaki metnin görüntüsü.

Yaşlı Adam, elideki kitabı okumayı sürdürmektedi.

Yaşlı Adam, birkaç saniye sonra satırları parmağının yardımıyla hızlıca tarayarak dört sayfa ileriye ulaşır ve “Bronenosec Potemkin (Potemkin Zırhlısı, 1925)” bölümüne gelince tarama işini durdurup bu bölümü okumaya koyulur.

Birçok genel/yarı genel/çarpıcı görüntü…

Yaşlı Adam’ın gözünden çizgi romanın, not defterine aldığı notların, Eisenstein’ın (Sergey Mihayloviç Ayzenştayn) kitabının görüntüleri…

Yaşlı Adam’ın bu kitaptan okuduğu, taradığı yerlerin görüntüleri… 

………. 

Hava kararmıştır. Yaşlı Adam, Ayzenştayn’ın kitabını yanındaki sehpaya bırakmış, çizgi romanına dönmüştür.

……….

Hava iyiden iyiye kararmıştır. Yaşlı Adam kitabı okumakta güçlük çekmektedir: bedenini, sırtı oturduğu koltuğun elverdiği ölçüde sağındaki pencereye gelecek biçimde döndürür, bir-iki saniye sonra da kalkar, zorlukla yürüyerek gider salonun ışıklarını açar.

Yaşlı Adam yerine dönerken, gözü, mermerden yapılmış eski zaman işi aynalı bir duvar rafının üzerindeki masa takvimine ilişir: takvim, “7 Kasım 2008”i göstermektedir. Yaşlı Adam, takvimin birkaç yaprağını çevirip “15 Kasım 2008”e getirir.

……….

(s ü r e c e k)

 

 

___________________

* Sinema Dersleri (Lessons with Eisenstein), Sergey M. Eisenstein; Öteki Yayınevi, 1999; Çev.: Engin Ayça.   
 

© 2004 İK

© 2010 ilgilik

 

 

film ve makarası

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28

 

Sinema sayfaları topluca şurada: Sinema

 

e t k t l.

 

Yarımca para yüz para 5 kuruşluk 10 kuruşluk gümüş 25’lik Para Müzesi Ayzenştayn Potemkin Zırhlısı gözetme (gözetim) hizmeti

 

kısa ara çizgisi 

 

Güncel: Bütün Mesele…Anayasa Değişikliği Paketi’nin DiliAnayasa: Temel KuruluşHalkoylaması Nedir Ne Değildir?

 

Açıklama: Sayfaların altında ‘Benzer Yazılar’ başlığıyla verilen bağlantılar, sistemin, o sayfada yer alan metinde geçen sözcükler bakımından kurduğu sayımlamalı bağa dayanmaktadır.

 

Öneri: Duyurular sayfamıza da uğrayınız.

 

 

 

 

{lang: 'tr'}

Post a Comment

Improve the web with Nofollow Reciprocity.